Artikelen

4.140 views

What’s Happening Online in 2020?

Door Sara de Groot

Dit jaar is het alweer het dertiende jaar op rij dat we het resultaat van ons What’s Happening Online-onderzoek uitbrengen. In dit rapport lees je alles over het internet- en socialemediagebruik van de Nederlandse samenleving. En dit jaar hebben we dat niet alleen gedaan op basis van kwantitatief onderzoek. Met kwalitatief onderzoek hebben we ook het waarom achter de cijfers naar boven gehaald. Reden genoeg om het rapport te downloaden!

Vier pijlers, vier generaties

Het What’s Happening Online-onderzoek is ook dit jaar weer gebaseerd op de gebruikelijke vier pijlers – devices, e-commerce, social media en privacy & veiligheid – en de gebruikelijke vier generaties – Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Door ook gesprekken te voeren, hebben we onderzocht waarom bepaalde cijfers zijn zoals ze zijn en hebben we nog meer inzicht gekregen in wat er leeft onder een specifieke doelgroep.

Diagnose: milde vorm van bezorgschaamte

Dit jaar hebben we wat nieuwe topics meegenomen die anno 2020 heel relevant zijn. Een van die topics is bezorgschaamte. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat Nederlanders vaker de smartphone zijn gaan gebruiken voor online aankopen (49%). In aanvulling daarop stelden we alle generaties ook de vraag of ze zich weleens bezwaard voelen over het online bestellen en laten bezorgen van pakketjes? Een kwart van de shoppers geeft aan daar weleens last van te hebben. De meeste zorgen gaan over de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal en over het niet steunen van de lokale ondernemers. Van de Babyboomers (59 t/m 74 jaar) voelt slechts 11 procent zich bezwaard over het feit dat ze als te lui bestempeld zouden kunnen worden, van de Digitieners maakt een derde zich daar druk over. Ook maken alle generaties zich zorgen om de impact die online shoppen op het milieu heeft. Dankzij het kwalitatieve onderzoek weten we bijvoorbeeld dat Millennial Blanchette dat als volgt oplost: ‘Bij Zalando kan je meebetalen aan het milieu. Dat doe ik wel om mijn bezorgschaamte af te kopen.’

Pre-corona

Gelukkig hebben we het onderzoek op precies het goede moment uit kunnen voeren: net voor het coronavirus onze wereld op de kop zette. De coronacrisis heeft immers een enorme invloed gehad op ons online gedrag. Er is geen onderzoek voor nodig om te bedenken dat de cijfers over bijvoorbeeld ons Netflixgedrag, het online boodschappen doen en maaltijdbezorging, er totaal anders hadden uitgezien als we het onderzoek later hadden gedaan. Maar niemand weet hoe blijvend deze verandering is. Dankzij de goede timing kunnen we spreken van een zuivere meting, en zijn de cijfers goed te vergelijken met eerdere jaren. Bij ons onderzoek van volgend jaar zullen we ontdekken of ons online gedrag ook echt blijvend is veranderd.

Dompel je onder

Wil je echt álles weten over het online gedrag van Nederlanders anno 2020? Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends!

FacebookTwitterLinkedIn