Artikelen

1.001 views

What’s Happening Online in 2019?

Door Lianne Worrell

Vandaag ziet ons jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek het levenslicht! Voor de twaalfde keer was het weer een ontdekkingsreis in de wereld van devices, social media, e-commerce en online privacy. Dat we met ons onderzoek veel organisaties en merken helpen bij het maken van keuzes in hun marketingbeleid, daar zijn we best een beetje trots op.

Het online gedrag van verschillende generaties onder de loep

What’s Happening Online is een kwantitatief onderzoek waarin we de Nederlandse samenleving ondervragen over hun internet- en sociale mediagebruik. Hoe gaan verschillende generaties om met social media, wat doen ze met hun smartphone en hoe gaan we om met nieuwere ‘gadgets’ als VR, AR en slimme speakers? Hoe zit het met de vorig jaar ingezette daling van het Facebook-gebruik en hoe bang zijn we met zijn allen voor de schending van onze online privacy? Ons onderzoek geeft de antwoorden!

Zorgen om online privacy, maar we delen volop updates en selfies

Ondanks de invoering van de AVG – die bij heel wat organisaties, inclusief de onze, voor hoofdpijn heeft gezorgd – maken Nederlanders zich nog altijd zorgen over de online veiligheid van hun persoonsgegevens. Misschien heeft alle media-aandacht rondom privacy en datalekken er wel voor gezorgd dat we ons bewuster zijn dan ooit van wat er mis kan gaan.

Het online gedrag van de Nederlanders is daarentegen bepaald niet afgenomen. Het gebruik van mobiele devices stijgt nog steeds en we delen aan de lopende band updates en selfies via social media met familie, vrienden en totaal onbekenden. Blijkbaar is de drang om die leuke dingen te delen groter dan de angst voor wat er kan gebeuren.

Belangrijke input bij strategische keuzes

Steeds vaker horen we dat ons onderzoek organisaties en merken helpt bij het maken van keuzes in hun strategie en marketingbeleid. Uiteraard zijn er een aantal vermoedens die we met ons onderzoek bevestigen, maar elke keer komen we toch ook weer tot nieuwe inzichten die bepalend kunnen zijn bij die keuzes. Is Instagram wel zo groot als we denken? Onderschatten we Generatie X en de Babyboomers niet als het gaat om hun online activiteiten? Regelmatig krijgen we verzoeken van organisaties om samen aan de slag te gaan met de resultaten. We combineren dan de inzichten uit het onderzoek met kennis over je doelgroep én de uitdagingen waar jouw organisatie voor staat in een presentatie of workshop. Op deze manier helpen we veel organisaties een stap verder. Hoe mooi is dat?

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd naar méér resultaten? Download dan hier het rapport van het What’s Happening Online onderzoek 2019! Wil je eens verder praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op. Zorgen wij voor de koffie.

 

FacebookTwitterLinkedIn