Artikelen

1.175 views

Vers van de pers: What’s Happening Online? – 2017

Door Marit Klooster

Wat doet Nederland nou eigenlijk allemaal online? En hoe heeft dit zich ontwikkeld in de afgelopen tien jaar? Al een decennium helpen we met ons What’s Happening Online? onderzoek onze relaties aan inzichten op het gebied van het gebruik van internet, social media, e-commerce en aanverwante onderwerpen. Dit geeft ons een uniek overzicht van trends als de opkomst van bijvoorbeeld de smartphone, online shoppen en Facebook.

Groei in gebruik smartphone en smart-tv zet door

We zien ook dit jaar een groei in het gebruik van smartphones! De oorzaak: Babyboomers zitten de jongere generaties flink op de hielen! Ook de smart-tv heeft in het afgelopen jaar opnieuw een stevige groei door gemaakt. Vooral Millennials zijn de grootste fans van het gebruik van internet op hun televisie. In 2012 was de smart-tv nog niet alom verkrijgbaar en gebruikte iets minder dan één op de tien Nederlanders internet op de televisie. Vijf jaar later is het gebruik gegroeid naar bijna drie op de tien. Met het eveneens stijgende gebruik van het kijken van online tv via mobiele devices, lijkt dit pas het begin van het smart-tv tijdperk!

Het actieve gebruik van Facebook daalt voor het eerst, opnieuw groei voor Instagram

Social media is er één van de andere onderwerpen waarvan iedereen precies denkt te weten hoe het zit. Grappig dat je altijd je eigen situatie als uitgangspunt neemt en, misschien wel onbewust, denkt dat andere mensen zich net zo gedragen als jij. Marktonderzoek verrast altijd weer als blijkt dat gemiddeld Nederland er heel anders in staat! Dit toont de waarde van onderzoek aan: uit je eigen belevingswereld stappen ín die van je doelgroep.

 

In de afgelopen jaren is er veel veranderd in social-media land. Facebook is een van de netwerken die een indrukwekkende groei heeft doorgemaakt in de afgelopen 10 jaar. Het actieve gebruik van Facebook daalt dit jaar echter voor het eerst. Ondanks de daling in het actieve gebruik, hebben nog steeds veel Nederlanders een account bij Facebook. Dat Facebook nog steeds veel leden trekt bleek ook uit het bericht van Mark Zuckerberg afgelopen week: Facebook heeft het twee miljardste lid verwelkomd op het netwerk.

Naast Facebook zijn er andere voorbeelden van verschuivingen in het social media-landschap die we terug zien in het onderzoek. Instagram groeit bijvoorbeeld gestaag verder en we zien dat YouTube onder een breed publiek geliefd is. Op het gebied van privacy zoeken steeds meer Nederlanders bewust naar controle over wat er over hen te vinden is.

Waarschijnlijk ben ook jij 24/7 mobiel online, WhatsApp, twitter en Instagram je je helemaal suf en kijk je vrijwel uitsluitend ‘tv’ waar en wanneer het jou uitkomt. Je realiseert je heus wel dat niet elke Nederlander Insta’t of Twittert. Maar hoeveel Nederlanders zijn er nog zonder mobiel internet? En in welke generaties kunnen we deze vinden?

Benieuwd naar meer resultaten?

Bekijk hier het rapport van onze jubileumeditie van het onderzoek en ontdek alle ins en outs!

FacebookTwitterLinkedIn