Artikelen

2.598 views

Terug naar kantoor? Wat willen jouw medewerkers?

Door Hans Onkenhout

Met z’n allen terug naar kantoor en al je collega’s regelmatig weer zien op de locatie, dat lijkt voorlopig eerder uitzondering dan regel. Zo blijkt deze week ook weer uit een rondgang van de NOS onder de 25 grootste werkgevers van Nederland. Maar wat vindt werkend Nederland daar eigenlijk van?

Practice what you preach

Dat onderzochten wij eerder al voor onszelf, onder onze eigen onderzoekers. Want ja, practice what you preach; als je nieuwsgierig bent naar iets, dan moet je het gewoon onderzoeken. Collega Barbara schreef er eerder over en nu hebben we ongeveer dezelfde vragen aan het werkend deel van NetPanel (ons eigen onderzoekspanel) voorgelegd: vragen over thuiswerken, het werken op locatie, de maatregelen daar en over de toekomst. Ik deel graag een aantal van eerste inzichten met je.

De voor- en nadelen van thuiswerken

Sinds maart 2020 wordt er massaal thuisgewerkt. Op zich geen schokkend nieuws, maar de cijfers zijn wel indrukwekkend vind ik. Ongeveer de helft van de werkende NetPanelleden werkt thuis. Drie kwart daarvan is door de coronacrisis meer gaan thuiswerken.

Minder reizen naar je werk levert tijdswinst op. Driekwart van de thuiswerkende NetPanelleden noemt dan ook het ontbreken van reistijd als voordeel van het thuiswerken. Andere voordelen die de NetPanelleden noemen, zijn vaak gerelateerd aan het hebben van meer invloed op de eigen dagindeling. Er is op een werkdag nu tijd om, tussen de werkzaamheden door, even boodschappen te doen, een wasje te draaien of de hond uit te laten. Of om gewoon even een pauze te nemen.

Deze nieuwe vrijheden hebben ook een keerzijde. Een ongeveer even groot deel ervaart de minder duidelijke scheiding tussen werk en privé als een nadeel van het thuiswerken. En er zijn meer nadelen aan het thuiswerken volgens de NetPanelleden. En die hebben met name te maken met het missen van contact. Het spontane contact met collega’s wordt vooral gemist. Maar ook de sociale bijeenkomsten – een borrel, lunchwandeling – worden gemist. Door de versoepeling van de regels is natuurlijk wel iets meer ruimte ontstaan om wat te doen aan sociale activiteiten in de offline wereld, op locatie. Zo hebben wij een 1,5-meterlunch op ons terras georganiseerd, waarbij we voor het eerst sinds maart weer eens met z’n allen geheel verantwoord konden socializen op de Silodam, waar wij zijn gevestigd.

Op locatie: niet altijd even comfortabel

Op locatie wordt normaal gesproken ook gewerkt. Een meerderheid van de NetPanelleden die op een locatie werkt vindt dat ze dat veilig kunnen doen. Bijvoorbeeld omdat ze afstand kunnen houden, er met minder collega’s wordt gewerkt en er hygiënemaatregelen zijn getroffen.

Maar niet iedereen voelt zich even comfortabel op de werkplek, bijvoorbeeld door collega’s die zich niet aan de regels houden, te veel collega’s in één ruimte en de besmettingskans die er überhaupt is. Een paar quotes van de panelleden: ‘Je weet niet of er iemand toch besmet is, dit geeft een onzeker gevoel. Hoe goed ook iedereen zich aan afspraken probeert te houden’ en ‘Met veel mensen op een kleine locatie, vaak komt men te dicht bij elkaar om elkaar op iets te wijzen of aan te wijzen’.

Toekomst

Voorlopig geldt de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken nog steeds. En veel werkenden hebben op locatie te maken met maatregelen, om het werken zo veilig mogelijk te houden. Voor een op de drie geldt een maximum aantal medewerkers op de locatie. Werken op locatie lijkt een schaars goed geworden. Waarvoor gaan we naar het bedrijf en wat kunnen we thuis doen?

NetPanelleden noemen overleg en de sociale contacten als belangrijkste redenen om naar de locatie af te reizen. En als het om overleg gaat noemen panelleden: ‘Overleg waarbij je elkaar echt in de ogen wilt kijken en niet via een schermpje’ en ‘Vooral trainingen! Achter een scherm een monoloog aanhoren bij een PowerPoint is zo geestdodend, terwijl op kantoor samen in een ruimte zitten veel effectiever is’. Bij de sociale contacten worden niet alleen borrels genoemd, maar ook de overleggen waarbij creativiteit komt kijken: ‘Sociale activiteiten, brainstormen’ en ‘Sparren met collega’s, door de dagelijkse ervaringen met elkaar te delen’.

Wij werken met zo’n 30% van ons personeelsbestand op ons kantoor. Iedereen kan zich inschrijven voor zo’n twee dagen per werkweek. Of drie als dat net even beter uitkomt. En dan reserveren we de kantoorcapaciteit bij voorkeur voor opleiding en training, de complexere overleggen, of overleg waarbij input gewenst is, en werkzaamheden waarbij creativiteit belangrijk is en even sparren met een collega prettig is. Denk bijvoorbeeld aan het bedenken van een onderzoeksaanpak of een visie op de uitkomsten.

Thuiswerken heeft wat ons betreft een plus bij werkzaamheden waarbij geen overleg nodig is (denk aan het programmeren van een vragenlijst of het analyseren van uitkomsten), of veel concentratie vereist is (bijvoorbeeld een flinke multivariate analyse) of als je alleen korte overleggen hebt, (bijvoorbeeld 1-op-1 over een wat makkelijker onderwerp).

Wat willen jouw medewerkers?

Omdat het ons zoveel goede input heeft gegeven, hebben we het onderzoek dat we onder onze eigen medewerkers en ons NetPanel hebben gehouden, doorontwikkeld naar ‘de Corona Medewerkers Monitor’. Je krijgt hiermee onder andere zicht op hoe het met je medewerkers gaat, wat ze vinden van jouw maatregelen, het functioneren van het management en hoe ze tegen de toekomst van het bedrijf aankijken.

Omdat we de vragenlijst en de opzet al ontwikkeld hebben, kunnen we de Corona Medewerkers Monitor voor een scherpe prijs aanbieden. Stuur mij een mailtje als je meer informatie wilt.

Je kan mij ook een mail sturen als je een PowerPoint wilt met alle uitkomsten van het onderzoek onder onze panelleden. Want er zijn heel wat meer uitkomsten te delen dan ik in dit blog kwijt kan!

FacebookTwitterLinkedIn