Artikelen

1.116 views

Retail in 2019; om welke trends kunnen we echt niet meer heen?

Door Jeroen Hermans

Als je sommige mensen moet geloven, is het einde van de stenen winkel nabij. Anderen denken dat we altijd behoefte blijven hebben aan een fysieke winkel, aan het aanraken van producten en aan persoonlijk advies. Wat opvalt is dat steeds meer retailers hun klanten een ervaring willen bieden.

Tijd voor een ander bedrijfsmodel?

Het zal niemand ontgaan zijn: in een paar weken tijd werd Intertoys failliet verklaard én weer overgenomen. Een deel van de winkels kan een doorstart maken dankzij de nieuwe Portugese eigenaar. Deze heeft direct grootse plannen om het traditionele bedrijfsmodel te vervangen door een die meer van deze tijd is. Zo wil hij in de grotere winkels van Intertoys escaperooms integreren. Op die manier komt plezier beleven in een winkel samen met het kopen van speelgoed.

Beleving op de winkelvloer

Dit is een goed voorbeeld van wat we steeds vaker zien gebeuren op de winkelvloer. Retailers willen klanten verrassen en ze nieuwe ervaringen bieden in de hoop dat mensen vaker komen en langer blijven. Zo biedt supermarktketen Jumbo in haar vestiging in Veghel ter plekke gekweekte basilicum te koop aan. In de winkel staat een kas met ledlampen, waar de klant de basilicum van kiem tot plantje kan zien groeien. Op deze manier verkleint de supermarkt haar impact op het milieu én biedt ze klanten een foodbeleving. Maar ook kunnen we steeds vaker een kopje koffie drinken of een hapje eten in de boekhandel, de kledingwinkel of het tuincentrum. Zo wordt winkelen steeds meer een echt dagje uit.

Seminar ‘Succesvol innoveren in retail’

Deze en andere trends bespreken wij tijdens ons seminar ‘Succesvol innoveren in retail’. Trendwatchingbureau Crossmarks vertelt meer over de belangrijkste trends die op dit moment spelen in de retailwereld. Daarna ga ik in op onderzoek dat we zelf hebben gedaan naar de behoeften en problemen van consumenten die ten grondslag liggen aan deze trends. Zit de consument wel te wachten op deze ervaringen of zijn het de retailers zelf die willen verrassen? Tenslotte is mijn collega Caroline van Teeffelen aan de beurt. Caroline vertelt niet alleen over de toepassing van design thinking in de retail, ze neemt de gasten ook mee in een interactieve sessie waarin op basis van retailtrends innovaties worden bedacht voor hun eigen markt.

Kom je ook langs?

Het seminar vindt plaats op 28 maart van 15.30 tot 17.30 in het Spring House in Amsterdam. Op onze website lees je meer details en kun je je direct aanmelden. Heb je vragen? Neem gerust contact met me op.

 

FacebookTwitterLinkedIn