Artikelen

443 views

Marktonderzoek en agile werken gaan prima samen

Door Anna Stekelenburg

In agile ontwikkelprocessen speelt klantvalidatie een belangrijke rol: in elke fase van het proces is het belangrijk om de einddoelgroep te betrekken en te toetsen of je op de goede weg zit. Dat lijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan en daardoor wordt het vaak achterwege gelaten. Hoe zet je onderzoek slim in, zonder de vaart uit het proces te halen en blijf je wendbaar? In onze whitepaper bieden we je praktische handvatten om meteen mee aan de slag te gaan. In deze blog geven we je alvast twee tips.

Agile werken is hot

Steeds meer organisaties gaan agile werken: wendbaar, flexibel, lenig. Het helpt organisaties snel in te spelen op veranderingen. Het idee is vaak dat marktonderzoekbureaus niet in dat tempo mee kunnen draaien; ze zijn te groot, te log, te inflexibel. Daarom beslissen veel teams om marktonderzoek maar achterwege te laten of zelf een snelle test te doen.

Zet onderzoek slim in

Zonde. Natuurlijk is het een uitdaging om klanten te betrekken in een agile ontwikkelproces. Maar door onderzoek in elke fase slim in te zetten is het echt mogelijk je doelgroep continu te betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Zo blijf je wendbaar en verzeker je jezelf ervan dat je echt waarde creëert. Daar draait het bij agile werken immers om.

Onderzoeksmythes

In onze whitepaper bespreken we drie onderzoeksmythes:

• We kunnen pas onderzoeken als alles af is.

• We hebben geen tijd om op inzichten uit onderzoek te wachten.

• Onderzoek is te groot voor het budget dat we beschikbaar hebben.

Twee tips

We geven je graag alvast twee tips.

  • Ten eerste: je kunt alles testen. Niet alles hoeft perfect en helemaal uitgekristalliseerd te zijn voor je je klanten erbij kunt betrekken. Sterker nog: door je klant vroeg erbij te halen, verklein je het risico dat je op het verkeerde spoor zit.
  • Ten tweede: onderzoek hoeft geen enorme kostenpost te zijn. Hoe uitgebreid je het aanpakt, hangt van verschillende factoren af, zoals het belang en het doel van de inzichten. Afhankelijk van de situatie kun je – per fase – besluiten onderzoek uit te besteden, het samen met een onderzoeksbureau te doen of het helemaal zelf te doen.

Whitepaper

In onze whitepaper geven we je praktische handvatten om klantinzichten op de juiste momenten naar boven te halen om zo te valideren of je op de goede weg zit, verbeteringen te vinden en wendbaar te blijven. Zo zijn er geen excuses meer om klanten niet bij je ontwikkelproces te betrekken!

Download whitepaper

Wil je meer weten over hoe marktonderzoek en agile werken samengaan? Neem dan contact op met Anna.

FacebookTwitterLinkedIn