Artikelen

721 views

Innoveren? Met het design thinking-model stel je wél je klant centraal.

Door Caroline van Teeffelen

Eind maart organiseerden wij het seminar ‘Succesvol innoveren in retail’. Tijdens dit seminar belichtten we verschillende trends die we waarnemen in retailland. Wat zijn die trends? Vanuit welke behoeften en problemen van de klant zijn deze ontstaan? En tenslotte: hoe vlieg je zelf een innovatietraject aan, waarbij je zorgt dat je klant centraal blijft staan?

Lori van Waes van trendwatchingbureau Crossmarks vertelde tijdens ons seminar wat de meest recente trends in de retailwereld zijn. Per trend deelde zij de belangrijkste inzichten. Dit zijn de drie belangrijke trends in 2019:

  • Remarkable retail: De consument is op zoek naar een memorabele klantervaring en stelt steeds hogere eisen aan een winkelbeleving.
  • Effortless shopping: De consument wil daarnaast graag een moeiteloze winkelervaring en hecht grote waarde aan flexibiliteit.
  • Glass box thinking: Bedrijven zijn glazen dozen geworden. Consumenten hebben steeds meer oog voor de complete operatie van bedrijven waar ze zich mee verbinden en verwachten ook dat bedrijven hier transparant over zijn.

Op basis van design thinking hebben we zelf kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan naar de trends waarover Lori vertelde en de behoeften en problemen van consumenten die ten grondslag liggen aan deze trends. Collega Jeroen Hermans ging tijdens het seminar in op dit onderzoek. Hij vertelde wat de verwachtingen van consumenten zijn, waar ze behoefte aan hebben en waar retailers op in moeten gaan spelen met innovatie. Zo blijken consumenten tijdens het winkelen vooral op zoek te zijn naar inspiratie, willen zij ook offline gemakkelijk prijzen en producten kunnen vergelijken en geloven consumenten lang niet altijd wat bedrijven allemaal over zichzelf prijsgeven.

Design thinking-model

Na deze sessies mochten de deelnemers zelf aan de slag met deze uitkomsten. In een interactieve sessie nam ik de gasten mee door het design thinking-model, een model dat je helpt om een innovatietraject aan te vliegen. De gedachte achter dit model is dat je pas als je écht snapt tegen wat voor problemen klanten aanlopen of wat voor behoeften klanten hebben, je een innovatie kan bedenken die ook echt aansluit bij je klant. Design thinking gaat dus over het klantgericht denken en innoveren op basis van de beleveniswereld van de klant in plaats van eerst innoveren en deze dan presenteren aan je klant.

designthinkingmodel

Zelf aan de slag

Op basis van dit model en de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek naar de benoemde trends mochten de gasten zelf innovaties bedenken voor hun markt. Het was heel interessant om mensen uit de branche samen te hebben en samen te laten brainstormen. We hoorden ook terug dat het heel verleidelijk is om aannames te doen. Zo had een van de gasten een nieuw product geïntroduceerd. Aangenomen werd dat iedereen dat product wel kende. In de praktijk bleek dat zelfs de vakgenoten het product niet kenden, laat staan de consument. Het was een seminar vol inspiratie en mooie eye openers.

Nieuwsgierig?

Wil je meer weten over andere belangrijke inzichten uit het onderzoek? Of ben je benieuwd hoe jij zelf kunt komen tot een succesvolle innovatie? Op dit moment werken wij hard aan een whitepaper. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte!

FacebookTwitterLinkedIn