Artikelen

194 views

Hoe wapent de fysieke winkel zich tegen de online aanval?

Door Jesca Dembinski

Helaas zie ik ook dat de leegstand in de winkelstraten van Nederland alleen maar erger wordt. Een belangrijke oorzaak? Vrijwel iedereen koopt wel eens online. Daarom ben ik blij met het feit dat er voor bijna alle Nederlanders producten zijn die zij absoluut in een fysieke winkel willen blijven kopen. Volgens ons jaarlijkse ‘What’s Happening Online’-onderzoek, zijn met name boodschappen, meubels en kleding (voorlopig) veilig.

Hoe wapent de fysieke winkel zich tegen de toeneming online kopers?

Verleiding in de fysieke winkel

Om te strijden tegen de aanval van online winkels, doen winkeliers met retailformules gericht op beleving hun uiterste best om klanten te verleiden de fysieke winkel te bezoeken. En met succes, als je het mij vraagt.

Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe filiaal van Hudson’s Bay in Amsterdam. Loungehoeken met watertappunten, een denimdeskundige die jeans ter plekke inkort of een personal shopper die te reserveren is per app. Dat krijg je niet in de webshop.

Supermarkten ontwikkelen zelfs nieuwe retailformules voor klantverleiding. Bij de DeKaMarkt World of Food bijvoorbeeld hoef je niet bang te zijn met een lege maag de winkel uit te lopen: een kok bereidt de maaltijden op de winkelvloer en als klant mag je proeven.

En nu?

Je weet alleen niet 1 2 3 wat jouw klant verleidt naar de winkel te komen. Maar niet getreurd: door co-creatie te verwerken in onderzoek kunnen wij jou helpen. Bij co-creatie schuif je als opdrachtgever letterlijk aan tafel bij jouw klanten. Dit stelt je in staat om in groepsverband nieuwe formules te ontwikkelen waar jouw klant blij van wordt.

Ben je al wat verder in jouw nieuwe (retail)formule en benieuwd wat je klant ervan denkt? Wij voeren ook regelmatig ShopPanels groepsdiscussies op de winkelvloer) uit om inzicht te krijgen in de ervaring en waardering van jouw klanten. Bestaande en nieuwe retailformules worden beoordeeld op aspecten als etalage, routing, vindbaarheid, presentatie, instore communicatie, assortiment, schapindeling en personeel.

Observatie kan ook een manier zijn om inzicht te krijgen in je bezoekers. Heatmaps, stopmomenten en tellingen geven zicht op hun werkelijke gedrag.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe de toekomst van het shoppen er uit gaat zien. Van een Koude Oorlog tussen fysieke en online winkels lijkt in ieder geval geen sprake. Allebei bedenken ze de een na de andere actie om elkaar te slim af te zijn. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij deze strijd? Jesca vertelt je hier graag meer over!

FacebookTwitterLinkedIn