Artikelen

962 views

Hoe blij zijn jouw medewerkers?

Door Barbara Tan

ruigrok-hoe-blij-zijn-jouw-medewerkers

Wij vinden het bij Ruigrok NetPanel de normaalste zaak van de wereld om betrokken en tevreden medewerkers te hebben. Onze Rockies – zoals wij onszelf noemen – zijn over het algemeen hele blije Rockies. Maar zo vanzelfsprekend als het voor ons soms lijkt, is het natuurlijk niet. Toch is het geen hogere wiskunde, volgens Barbara Tan, Chief HR & Financiën.

Onze mensen maken ons

Als marktonderzoeksbureau verkopen wij onderzoek en dat onderzoek wordt gedaan door onze mensen. Onze mensen maken ons, en het is dus heel belangrijk dat die mensen tevreden en betrokken zijn. En gelukkig zijn ze dat ook. Als nieuwe medewerkers, klanten of bezoekers voor het eerst bij ons komen, horen we vrijwel altijd uitroepen als: ‘wat is het hier leuk’ of ‘wat een fijne plek om te werken’. Dat mensen direct de goede sfeer hier opmerken, zegt iets. Wij vinden dat allemaal best normaal, maar we beseffen ook dat we het moeten koesteren en voeden. Dat doen we dan ook door onze Rockies ontspanning, opleiding, ontwikkeling en kansen te bieden en door hun tevredenheid te meten.

Plezier in het werk

Wij willen dat onze mensen plezier hebben in hun werk. Je brengt hier zoveel tijd door, het moet toch op z’n minst een aangename plek zijn waar je je veilig voelt, je ei kwijt kan en met mensen samenwerkt die het ook naar hun zin hebben. Mensen die plezier hebben in hun werk, stralen dat uit en dat werkt weer door. Op elkaar en op klanten. Plezier in het werk is dan ook verankerd in één van onze bedrijfsdoelstellingen.

Opleiding en ontwikkeling

Het is belangrijk dat onze mensen zich kunnen ontwikkelen; voor jou als persoon, maar ook voor ons als bureau. Elke Rockie heeft een My Way; dat is een persoonlijk ontwikkelplan waarin persoonlijke doelstellingen worden gekoppeld aan onze bedrijfsdoelstellingen. Als iemand bijvoorbeeld graag een cursus wil doen op gebied van effectief communiceren, dan is dat een persoonlijke wens, maar die komt natuurlijk ook ons als bureau ten goede.

Kansen bieden

Initiatief en ondernemerschap van mensen stimuleren we waar mogelijk. Zo had onze collega Jeroen Spetter een goed idee om gamification in te zetten voor onze onderzoeken. Hij kreeg de kans zijn idee uit te werken en heeft het in september gepresenteerd op het Esomar-congres. Het idee werd goed ontvangen en wordt nu verder ontwikkeld. We hebben een club superslimme mensen die goed weten wat ze willen en waar ze heen willen. Geef ze die kans.

Als je niet kunt delen…

Een gevleugelde uitspraak van onze oprichter Marja Ruigrok is: ‘Als je niet kunt delen, kun je niet vermenigvuldigen.’ Voor ons is dit nog steeds een belangrijke leidraad die in de Ruigrok Way, onze personeelsgids, is vastgelegd. We willen kennisdelen – bijvoorbeeld tijdens een Rockies Academy als iemand naar een workshop is geweest of tijdens het jaarlijkse Zomerevent waarvoor we juist klanten en relaties uitnodigen. Maar we willen ook successen delen – en vieren natuurlijk. Daarom hebben we het ‘Succes van de Maand’ in het leven geroepen. En als we voldoende winst maken, delen we ook een deel van de winst. Wel zo eerlijk toch?

Een interne reputatiemeting

Elke twee jaar doen we een RockiesTevredenheidsOnderzoek. Die uitkomsten delen we met het hele team en dat werkt heel goed. We meten – net als bij een klanttevredenheidsonderzoek – de kloof tussen ons zelfbeeld en het imago dat we hebben; als een interne reputatiemeting. Tussendoor houden we natuurlijk ook de vinger aan de pols, met informele tussentijdse gesprekjes en de warme en koude gesprekken.

Een beetje familiegevoel

Ik ben heel trots op wat wij hebben met elkaar. Maar het is belangrijk dat ons team dat gevoel zelf ook heeft. Als ik de – formele en informele – feedback mag geloven, zit dat wel goed. Onze Rockies vinden het echt leuk om voor ons te werken en met elkaar, voelen zich trots en ervaren net als ik dat teamgevoel.

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd hoe jij randvoorwaarden kunt scheppen voor een fijne werkomgeving? Lees dan hier de tips van Marja Ruigrok. Nieuwsgierig wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen bij het meten van medewerkerstevredenheid? Neem dan vrijblijvend contact op. Laat me weten hoe je je koffie drinkt, dan zorgen we dat die klaarstaat als je langskomt.

FacebookTwitterLinkedIn