Artikelen

2.018 views

Ga op ontdekkingsreis bij je klant thuis

Door Jesca Dembinski

Met kwalitatief onderzoek krijg je inzicht in wat er leeft in een specifieke doelgroep en waarom. Dat kan door middel van een groepsdiscussie, maar je kunt ook een-op-een de diepte in. Met online diepte-interviews kruip je in de huid van je klant en kun je op ontdekkingsreis bij hem of haar thuis. Zo kom je zelfs in tijden van social distance dichterbij je klant dan je ooit had durven hopen.

Natuurlijke habitat

In een van onze eerdere blogs hadden we het over online UX-onderzoek. Maar ook een-op-een diepte-interviews kunnen heel goed online uitgevoerd worden. De online setting zorgt er zelfs voor dat je je deelnemers kunt bevragen in hun natuurlijke habitat, op de bank, aan de keukentafel of achter het bureau. Op die manier krijg je meer mee van iemands persoonlijke situatie en (belevings-)wereld dan in een onderzoekssetting. In onderstaand filmpje kun je zien hoe we mensen vanuit het hele land bevragen over gezond eten.

Lekker laagdrempelig

Omdat elk device geschikt is om aan het interview mee te doen, kunnen we deelnemers met een smartphone of tablet zelfs vragen de inhoud van hun voorraadkast of koelkast even aan ons te laten zien, een deuntje te spelen op hun favoriete muziekinstrument of hun huisdier dat ene kunstje te laten doen. Over vrijwel elk onderwerp is online te praten. Voor de deelnemer is de drempel om mee te doen heel laag: geen gereis, geen oppas voor de kinderen of het huisdier, gewoon even de tool openen en klaar! En als opdrachtgever kun je uiteraard gewoon meekijken en – via ons – vragen stellen.

Probleemverkenning

Zo is online kwalitatief onderzoek ook een goede eerste stap in het design thinking-proces. Design thinking gaat over klantgericht innoveren. In de eerste fase van dit proces ga je verkennen wat het probleem van je klant is; waar hij of zij nu echt behoefte aan heeft. Daarna ga je werken aan een klantgerichte oplossing. En wat is een betere manier om te ontdekken waar je klant behoefte aan heeft dan digitaal in zijn of haar huid te kruipen?

Meer weten?

Wil je eens verder praten over wat online kwalitatief onderzoek voor jouw organisatie kan betekenen, laten we elkaar dan in een online omgeving ontmoeten!

FacebookTwitterLinkedIn