Artikelen

4.165 views

5 (onzin-)redenen om geen onderzoek te doen in agile trajecten

Door Martijn van der Veen

Een belangrijke stap in agile ontwikkelprocessen is het uitvoeren van onderzoek onder de doelgroep. Je wilt immers zeker weten dat je de klantbehoefte echt goed begrijpt. Onderzoek helpt je concepten te valideren en problemen en mogelijke oplossingen te prioriteren. Hierdoor kun je sneller focussen op de juiste zaken, is er minder kans op falen, zal je eindproduct succesvoller en je klanten tevredener zijn. In de praktijk zien we echter dat veel bedrijven heel beperkt of helemaal geen onderzoek doen. In deze blog bespreken we de vijf belangrijkste redenen en leggen we uit wat daar de risico’s van zijn.

1 We hebben geen tijd voor onderzoek

Een sprint duurt over het algemeen twee weken. Daarin moet heel veel gebeuren. Vaak is het heel lastig om dan ook nog onderzoek hierin te passen. Maar met een goede voorbereiding en planning past het toch. Er zijn tegenwoordig voldoende templates en set-ups om snel en efficiënt onderzoek te kunnen doen. De kunst is om de onderzoeksfocus per sprint te beperken tot datgene wat je echt nodig hebt om een stap verder te komen. De inzichten die je haalt uit klantonderzoek geven input om je in de rest van het ontwikkelproces te richten op de juiste dingen. Uiteindelijk bespaart dit je dus tijd.

2 We hebben geen budget voor onderzoek

Kosten voor onderzoek zijn vaak niet in de begroting opgenomen. Het laten uitvoeren van onderzoek lijkt immers een kostbare zaak. Toch zijn er voldoende kostenefficiënte oplossingen. Ook een klein onderzoek kan al veel inzichten opleveren op basis waarvan je je concept kunt optimaliseren. Het is ook niet nodig een onderzoek volledig uit te besteden. Je kunt ook samenwerken met een bureau aan een onderzoek. Of zelf een onderzoek uitvoeren.

3 We hebben onvoldoende kennis van onderzoek

Een veelgehoorde reden die eigenlijk samenhangt met de reden hiervoor. Je hebt onvoldoende budget om onderzoek uit te laten voeren. Het alternatief is het zelf doen, maar je hebt geen idee hoe je dat moet aanpakken. Waar moet je beginnen? Hoe doe je het snel zodat je binnen de tijd van de sprint blijft? Het lijkt allemaal heel ingewikkeld en tijdrovend. Met een beetje advies of beperkte ondersteuning kan een bureau je snel op weg helpen, zonder dat het ten koste gaan van je budget.

4 We hebben (nog) geen geschikt materiaal om te testen

Of het nu om een idee gaat, een papieren prototype of een volledig uitgewerkt concept, alles kan getest worden. Hoe eerder je weet of je op de goede weg bent, hoe wendbaarder je bent en hoe kleiner de kans dat je iets ontwikkelt dat niet voldoet aan de behoeften van de klant. Testmateriaal hoeft dus zeker niet perfect te zijn!

5 We zien het belang van onderzoek niet in

We weten zelf toch heel goed waar we mee bezig zijn? Wat voor meerwaarde levert onderzoek ons op? We doen wel even wat interviews met collega’s, buren en vrienden. Vergeet niet dat je op deze manier in je eigen bubbel van gelijkgestemden blijft, die allemaal door dezelfde bril kijken. Alleen door je werkelijke klanten te betrekken bij het agile ontwikkelproces kun je het risico op miskleunen verkleinen.

Meer weten?

Wij weten uit ervaring dat er een mooi samenspel te vinden is om je agile ontwikkelproces te ondersteunen met klantinzichten. Dit vraagt wel om een andere werk- en denkwijze van zowel agile teams als marktonderzoekers. Onze whitepaper ‘An agile state of mind’ gaat uitgebreid in op de drempels die agile teams ervaren om onderzoek structureel in te zetten en laat zien hoe je onderzoek een plek kan geven binnen het agile ontwikkelproces. Inclusief praktische tips om je op weg te helpen.

Download de whitepaper hier.

Wil je meer weten over agile werken en hoe wij dat aanpakken met onderzoek? Neem dan contact op met Martijn.

FacebookTwitterLinkedIn