Artikelen

7.150 views

What’s Happening Online? – 2016

Door Lianne Worrell

Zijn de Digitieners echt alleen maar offline als zij niet slapen? En in hoeverre hebben de Babyboomers de achtervolging op de jongere generaties ingezet? Dit jaar zoomen we in ons jaarlijkse ‘What’s Happening Online?’-onderzoek in op verschillen tussen generaties.

Talkin’ ’bout my generation

In het rapport vind details over mobile, social, ecommerce en de rol van internet, maar dit is alvast een kijkje in de digitale leefwereld van de generaties:

digitieners4_grDe Digitieners (14-20 jaar) zijn geboren in een digitale wereld, een wereld waarin zij eerder wisten hoe ze moesten swipen dan hoe ze moesten praten. Digitieners zijn compleet mobiel georiënteerd en doen alles met het hun smartphone slechts enkele meters van hen verwijderd. Ze zijn van alle markten thuis en kunnen daarom razendsnel keuzes maken in hun digitale leefwereld. Zij hebben voor elk doel en elke community waar ze bij horen een eigen kanaal of device en maken hiervoor bewuste afwegingen. Digitieners vervelen zich snel en struinen het internet af op zoek naar vermaak. Op het gebied van social media zijn de Digitieners trendsetters, kanalen die hun ouders en opa’s en oma’s nog niet ontdekt hebben zijn hip and happening. Maar zodra volwassenen toetreden in door jongeren geadopteerde social media, doen ze de dingen die ze echt belangrijk vinden om met hun vrienden te delen, lekker weer ergens anders…

generatie y_grMillennials (21-35 jaar) zijn opgegroeid in de tijd dat internet nog in de kinderschoenen stond. Zij hebben de wereld zien veranderen en zijn zich bewust van de consequenties voor bijvoorbeeld hun privacy. Aan de andere kant zijn Millennials meegegroeid met internet en staan zij open voor alle ontwikkelingen. Ze zijn gewend om veel online te doen, op veel verschillende devices en zien hiervan vooral de voordelen. Terwijl de Digitieners trendsetters zijn op het gebied van social media, haken Millennials steeds iets later aan. Online contact maken met onbekenden is voor Millennials niet langer een taboe, zij vinden het regelmatig gemakkelijker om via internet nieuwe mensen of geliefden te vinden dan in real life.

milenials_grGeneratie X (36-55 jaar) bestaat uit pioniers op het gebied van internet. Zij stonden aan het begin van hun carrière toen internet in opmars was en hebben alles moeten leren. En nog steeds hebben ze enige  moeite de jongere generaties bij te benen met alle ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen. Maar aan hun wil zal het zeker niet liggen. Ze zijn actief op internet en laten trends niet aan zich voorbij gaan. Dat ze hippe nieuwe dingen pas ontdekken als deze voor de jongere generaties allang niet hip meer zijn, onderdrukt de pret niet. Ze gebruiken dagelijks social media en zijn de mogelijkheden van internet op verschillende devices volop aan het ontdekken. Toch is deze generatie minder zorgeloos dan de jeugd. Zij zijn zich meer zorgen gaan maken over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens online en zijn zich bewuster van de gevaren van de digitale wereld.

babyboomers_grBabyboomers (56+) kunnen we zien als de senioren van Nederland. Maar deze senioren zitten echt niet achter de geraniums, ze zijn actief en voelen zich nog lang niet ‘oud’. Een flink deel van deze generatie lijkt dan ook een transformatie te ondergaan op het gebied van internet en ze zijn bezig met een ware inhaalslag op de ‘jeugd’. Ze willen met hun tijd meegaan en vooral niet worden gezien als ‘de oudjes’. Internetten via de smartphone is al lang niet meer onbegrijpelijk, posten op Facebook is een dagelijkse bezigheid en online winkelen doet men als geen ander. Maar zouden de Babyboomers toch liever terug willen naar de tijd zonder internet? Absoluut niet! Ze maken zich wel meer zorgen over de veiligheid online, maar ze zijn dan ook pas net écht aan het ontdekken wat het World Wide Web hen allemaal te bieden heeft.

En nog meer over de inhaalrace van de Babyboomers vind je in dit artikel op Frankwatching.

En check ook even deze video met opvallende verschillen tussen Digitieners en Babyboomers:

En wil je meer weten over dit onderzoek of ben je op zoek naar specifieke resultaten? Neem dan even contact op met mij of Caroline.

FacebookTwitterLinkedIn