Artikelen

7.559 views

Gemotiveerde deelnemers, een voorwaarde voor een succesvolle community

Door Odette Vlek

research community

Een van de belangrijkste factoren voor een succesvolle research community is het gemotiveerd houden je leden. Hoe meer betrokken zij zich voelen bij de community, hoe enthousiaster zij zijn over hun deelname en hoe actiever zij zullen participeren. En dit zorgt voor een waardevol instrument om langdurig in dialoog te blijven met je klant.

Research communities bieden bedrijven de mogelijkheid om de klant echt centraal te stellen, door niet alleen naar ze te luisteren, maar ze een podium te geven en proactief mee te laten denken.

Hoe zorg je voor gemotiveerde deelnemers?

Ruigrok NetPanel gelooft er heilig in dat onderzoek leuk moet zijn, omdat dit zorgt voor betere onderzoeksresultaten en uiteindelijk voor blijere klanten! We hebben veel ervaring met het inzetten van research communities en klantpanels en hebben hierdoor heel veel geleerd over wat consumenten die hieraan meedoen belangrijk vinden. Wij doen regelmatig onderzoek onder de leden van onze panels en communities. We vragen dan bijvoorbeeld naar motivaties om deel te nemen, verbeterpunten en ideeën. Ook experimenteren we met de inzet van nieuwe technieken, gamification elementen en verschillende soorten beloningen om te achterhalen wat consumenten prettig vinden.

Op basis van al deze kennis hebben wij het CARE-model ontwikkeld. In dit model zijn de belangrijkste motivaties van consumenten of klanten om deel te nemen aan communities samengevat. Deze motivaties gelden niet alleen voor research communities, maar zijn ook zeer goed toe te passen op online communities. Communities worden immers ook ingezet met het idee om je klant een stem te geven in je organisatie.

care

CARE!

  • Connect: De behoefte aan contact met gelijkgestemde deelnemers en de organisatie
  • Attention: de behoefte om gehoord te worden: meningen en ideeën van deelnemers zijn belangrijk
  • Reward: De behoefte aan intrinsieke en extrinsieke beloning
  • Engagement: De behoefte om op een leuke, nieuwe manier bij te dragen en gestimuleerd te worden om intensiever met een onderwerp of merk aan de slag te gaan

Wil je weten hoe je dit in de praktijk toepast? Lees de volledige blog die Odette hierover schreef op Frankwatching!

FacebookTwitterLinkedIn