Artikelen

7.294 views

Bier als trending topic: opmars van alcoholvrij bier en Radler

Door Caroline van Teeffelen

Het bierlandschap is in beweging. Pils wordt veruit het meest gedronken maar de opmars zit vooral in voorkeur van alcoholvrij en speciaalbier. Bijna de helft van de bierdrinkers (45%) drinkt wel eens alcoholvrij bier. Dat percentage lag in 2011 nog op 26%. En ook biermixen zoals Radler winnen aan populariteit (43%). Dat en meer blijkt uit de elfde editie van het Nationaal Bieronderzoek onder meer dan 1.000 bierdrinkende Nederlanders.

Zo luidt het persbericht naar aanleiding van het Nationale Bieronderzoek 2015, een onderzoek dat wij sinds 2008 uitvoeren in samenwerking met de Nederlandse Brouwers en Porter Novelli. En ook de pers kreeg lucht van deze veranderingen in het bierdrinkgedrag van de Nederlander, de hele dag wordt er al uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp door onder andere nieuwszenders, websites, radiostations en natuurlijk op social media.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er wordt onder andere gesteld dat de veranderingen in het bierlandschap wel eens de redding zou kunnen zijn voor Nederlandse brouwerijen, enkele koppen roepen:

De groei van alcoholvrij bier is ook op andere nieuwskanalen onderwerp van gesprek. Opvallend is dat dit jaar meer Nederlanders alcoholvrij bier zijn gaan drinken vanwege de smaak. Al blijft autorijden nog altijd de belangrijkste reden om bier zonder alcohol te drinken:

Vandaag start een nieuw tijdperk

Verder wordt er geconstateerd dat we officieel kunnen spreken van het einde van het Bucklerlul-tijdperk. Eind jaren tachtig wist Youp van ’t Hek het nieuwe alcoholvrije bier van Heineken de nek om te draaien door in zijn oudejaarsconferentie drinkers van Buckler volledig neer te halen. Verkoopcijfers kelderden en het drankje werd uiteindelijk van de markt gehaald.

bier

Met de aantoonbare groei van alcoholvrij- en arm bier en de biermixen met frisdrank lijkt vandaag het officiële begin te zijn van een nieuw bier-tijdperk.

Meer weten over personderzoek?

Ook benieuwd hoe jouw doelgroep aankijkt tegen een bepaald onderwerp? Of ben je opzoek naar leuke weetjes om media-aandacht te genereren? Neem gerust contact met ons op!

FacebookTwitterLinkedIn