Artikelen

9.688 views

Je komt ons ook óveral tegen!

Door Anna Stekelenburg

Bijvoorbeeld bij de Week van de Ondernemer, hét event voor ondernemers op het gebied van strategie, marketing, technologie, team en financieren. In april 2016 streek de Week van de Ondernemer neer in het Beatrix Theater in Utrecht en wij waren erbij!

Onder het motto ‘Leer kijken door de ogen van je klant’ staan wij voor onze partner PostNL tijdens verschillende edities van het evenement met onze draagbare eye tracker op de beursvloer. De experts van PostNL geven ondernemers advies op het gebied van direct messaging en reclame, wij nemen de website van ondernemers onder de loep.

Bereikt jouw website wel het doel dat je hiermee voor ogen hebt?
Door het oog van de consument bekijken we ter plekke websites van de ondernemers, waarbij zij op een groot scherm onze oogbewegingen konden volgen. Met onze consumentblik als input geven we direct daarna (soms confronterend) expert advies, ondersteund door mooie heatmaps en gazeplots uit de eye tracker. Deze afbeeldingen laten zien waar we naar kijken, hoe lang en in welke volgorde.

Heatmap Cape&Shield

Heatmap Cape&Shield

Natuurlijk is een onderzoek van n=1 en t=30 seconden niet onze normale gang van zaken, maar zelfs deze korte check zet je als ondernemer wel aan het denken. Zien mijn bezoekers wel wat ik wil dat ze zien? Komt mijn boodschap duidelijk over? We zien dat bij bijna iedere ondernemer quick wins te behalen zijn. De meest voorkomende verbeterpunten:

  • Direct duidelijk maken wat jouw product of dienstverlening is
  • Contactinformatie omhoog plaatsen
  • Overheersende afbeeldingen verkleinen
  • Onduidelijke iconen aanpassen
  • Hoeveelheid tekst beperken (vooral op de homepage)

Dit lijken misschien kleine veranderingen, maar ze kunnen een groot verschil maken op de effectiviteit van je website!

We hebben tot nu toe met veel plezier naar heel veel mooie (en ook goede!) websites van de ondernemers gekeken. Voor ondernemers is dit een leuke en nuttige manier om echt eens met andere ogen naar hun eigen website te kijken. En voor ons is het een mooie kans om nog meer te leren over websites en de waarde van eye tracking.

Met de jongens van Cape&Shield op de beursvloer

Met de jongens van Cape&Shield op de beursvloer

Benieuwd geworden? Je komt ons binnenkort ook tegen op de Week van de Ondernemer in Groningen (29 juni), Eindhoven (12 oktober) en thuisbasis Amsterdam (16 november).

En wil je meer weten over website onderzoek of eye tracking? Neem dan even contact met me op zodat ik je vragen kan beantwoorden.

FacebookTwitterLinkedIn