Case

Doelgroep onderzoek
Ruigrok NetPanel case: Yoni

Yoni

Wat is de positie van Yoni in de markt en wat zijn de wensen en behoeften van de doelgroep?

Wat zijn de wensen en behoeften van de doelgroep van Yoni?

Achtergrond onderzoek

Yoni maakt 100% biologisch katoenen tampons, maandverband en inlegkruisjes. Maar zij staan voor meer dan duurzaamheid. Met haar communicatie wil Yoni het taboe rondom menstruatie doorbreken en de aandacht vestigen op de ingrediënten van tampons en maandverband. Het is haar missie om elke vrouw bewust te maken waar menstruatieproducten van gemaakt worden.

Om verder te kunnen groeien binnen de markt van menstruatieproducten wilde Yoni meer inzicht krijgen in de huidige positie in de markt en de wensen en behoeften van de (potentiële) doelgroep van Yoni.

Aanpak

Menstruatie is geen gemakkelijk onderwerp. Voor ons des te belangrijker om de deelnemers op hun gemak te stellen. Via online kwantitatief onderzoek hebben we ruim 1.000 Nederlandse vrouwen tussen de 18 en 45 jaar bevraagd. Om de huidige klantgroep van Yoni af te kunnen zetten tegen een representatieve groep vrouwen heeft Yoni via haar communicatiekanalen een link naar het onderzoek verspreid. In totaal hebben 248 Yoni gebruikers aan dit onderzoek meegedaan.

Naast de bekendheid en het aankoopgedrag van menstruatieproducten hebben we vrouwen ook gevraagd naar hun houding en waarden ten opzichte van menstruatieproducten. Dit is voor Yoni een belangrijke USP en is bepalend voor de potentie van de doelgroep.

Resultaat en impact

Dit onderzoek heeft Yoni veel inzicht gegeven in haar (potentiële) doelgroep en haar positie op de markt van menstruatieproducten. Met behulp van deze informatie kan Yoni haar marketing en communicatie beter afstemmen op haar doelgroep. Daarnaast kwam uit dit onderzoek duidelijk naar voren waar kansen liggen voor Yoni om door te groeien. De resultaten gaven hiermee een goede basis voor de invulling van de (groei)strategie.

“Naar aanleiding van het Ruigrok onderzoek kunnen wij onze marketing & communicatie strategie beter afstemmen op de behoefte van de doelgroep”

Gabriëlle Boer, Marketing Manager, Yoni

FacebookTwitterLinkedIn