Case

Simon Lévelt

Achergrond informatie

Simon Lévelt handelt sinds 1817 in koffie en thee. Momenteel telt Simon Lévelt 43 winkels in Nederland en België en heeft het doel om verder te groeien met behulp van een nieuw winkelconcept. Als pilot is de winkel op de Ferdinand Bolstraat ingericht op basis van dit nieuwe concept. De belangrijkste veranderingen in de pilotwinkel zijn het weglaten van de toonbank en de toename van het personeel.

Onze aanpak

Voorafgaand aan de shoppanels (groepsdiscussies in de pilotwinkel) vroegen we de klanten alvast een kijkje te nemen in de pilotwinkel en de eerste indruk met ons te delen. Daarnaast waren we benieuwd naar de manier waarop men koffie en thee koopt. Hoe bepaalt men waar men koffie of thee koopt? Waar let men hierbij op? Dit gaf ons enige inzicht in de beslisboom en journey.

Vervolgens zijn we met 2 groepen klanten (potentiële klanten en huidige klanten) op twee afzonderlijke avonden de winkel ingegaan om de nieuwe formule te testen op inrichting, assortiment, service en navigatie. Aan de hand van opdrachten hebben we onderzocht of de nieuwe formule mensen aanspreekt, of mensen het er fijn uit vinden zien, maar ook of de producten nog goed vindbaar zijn en of het nieuwe concept genoeg inspiratie biedt.

Resultaten en impact

De shoppanels hebben ertoe geleid dat Simon Lévelt aanpassingen heeft doorgevoerd in zowel de pilotwinkel als in de ‘gewone’ winkels. Het onderzoek heeft geholpen de positionering van Simon Lévelt verder aan te scherpen. Hoe? Lees er hier meer over.

 “Onze ervaring met het team van Ruigrok NetPanel is dat ze met ons meedenken en kritisch zijn als het gaat om de onderzoeksvragen en de opzet. Ze vragen door naar wat we precies willen weten en gaan dan op zoek naar de juiste methode of de juiste vraag die daarbij past. Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat.”

Mikkel Lévelt, directrice, Simon Lévelt

FacebookTwitterLinkedIn