Case

Research community RTL

Achtergrond onderzoek

Jongeren kijken allang niet meer alleen naar lineaire televisie, maar lijken zich volop te storten op social video. Om het social video gedrag van jongeren beter te begrijpen en hen beter te kunnen aanspreken met het social video platform Concentrate, had RTL behoefte aan meer inzicht in de doelgroep jongeren op dit gebied: hoe gaan zij om met social online video’s?

Onze aanpak

Om deze inzichten te verzamelen hebben wij een research community opgezet. Deze methode sluit zeer goed aan bij de belevingswereld van jongeren: online, opdrachten doen op het moment dat het uitkomt en je ervaringen met anderen delen. Deze methode gaf ons daarnaast de mogelijkheid om gedurende een langere periode social video gedrag te onderzoeken en diep op onderwerpen in te gaan. Inzichten vanuit de community zijn vervolgens gekwantificeerd via een online vragenlijst onder een representatieve groep jongeren.

Resultaten en impact

Het onderzoek heeft RTL inzicht gegeven in hoe jongeren omgaan met social video en wat zij hierin belangrijk vinden. De inzichten worden binnen RTL maar ook door adverteerders gebruikt om content voor jongeren op maat te maken. Daarnaast heeft het onderzoek veel concrete verbeterpunten opgeleverd voor Concentrate. Kijk hier voor een video met de belangrijkste inzichten.

“Via de community hebben jongeren ons een heel duidelijk beeld gegeven hoe zij omgaan met TV en video. Ze hebben enorm met ons meegedacht en we hebben veel nieuwe inzichten opgedaan.”

Mirte van Deursen, RTL, Projectleider, Research & Intelligence

FacebookTwitterLinkedIn