Case

Relatieplanet

Nederlandse singles onder de loep voor Relatieplanet

Achtergrond onderzoek

Met steeds meer singles die op zoek zijn naar een leuke date, vroeg Relatieplanet zich af hoe singles hierbij te werk gaan en welke rol datingsites hierbij spelen. Met deze inzichten wil Relatieplanet zoveel mogelijk aansluiten bij het zoekproces en de wensen en behoeften van haar doelgroep.

Onze aanpak

Dit onderzoek is kwantitatief uitgevoerd via een online vragenlijst. De uitdaging was om voldoende Nederlandse singles te betrekken in het onderzoek. We hebben daarom twee soorten singles benaderd: singles die van plan zijn op zoek te gaan naar een date en singles die het afgelopen jaar op zoek zijn geweest naar een date. Binnen deze twee groepen hebben we een onderscheid gemaakt tussen singles die zich wel of niet hebben ingeschreven op een datingsite. Door een nauwe samenwerking met onze panelleverancier hebben 572 Nederlandse singles hun ervaringen met ons gedeeld.

Tijdens dit en onze andere onderzoeken besteden wij veel aandacht aan de respondent experience. Zo zijn we bij dit onderzoek met verschillende groepen extra alert geweest op de routing en  het voorleggen van relevante vragen aan de juiste groep. Lees meer over onze zeven geboden voor ‘leuk onderzoek’. Want hoe beter de respondent experience, hoe beter de respons, hoe minder afhakers en hoe beter de resultaten.

Resultaten en impact

De onderzoeksresultaten hebben Relatieplanet meer inzicht gegeven in waar (potentiële) leden waarde aan hechten. De helft van de Nederlandse singles die het afgelopen jaar actief opzoek is geweest naar een date is tussen de 18 en 34 jaar. Zij downloaden vaak als eerst datingsapps, er werd aangegeven dat dit een goed alternatief voor een ‘ouderwetse’ datingsite is. Naar aanleiding van het onderzoek heeft Relatieplanet een nieuwe doelstelling en strategie geformuleerd om een speelser imago te verkrijgen en de jongere generatie meer aan te spreken.

“De samenwerking met Ruigrok NetPanel hebben wij ervaren als erg prettig. Zo hebben wij na het uitzetten van de opdracht in korte tijd de resultaten en een rapportage mogen ontvangen. We zijn erg blij met de kwaliteit die Ruigrok heeft geleverd.”

Timo Landman, Marketing Manager, Relatieplanet

FacebookTwitterLinkedIn