Case

Online klantenpanel voor bibliotheken

Achtergrond onderzoek

Omdat in de bibliotheekbranche de focus verschuift van productoriëntatie naar klantoriëntatie, wil ProBiblio bibliotheken een instrument bieden om hun klantkennis te vergroten. Het verzamelen van input en feedback van bibliotheekleden moet bibliotheken in staat stellen hun dienstverlening verder te optimaliseren.

Onze aanpak

Om bibliotheken te voorzien van klantinzichten is voor 90 deelnemende bibliotheken een eigen online klantpanel opgezet: het BiebPanel. Onder het panel wordt vier keer per jaar een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd met steeds een wisselend onderwerp. Door onder meer het gebruik van aantrekkelijke vraagvormen zorgen we voor een hoge betrokkenheid onder de bijna 30.000 panelleden.

Resultaten en impact

Na elk onderzoek wordt voor elke bibliotheek een eigen rapport gemaakt, met de resultaten van de eigen bibliotheek afgezet tegen de benchmark (het totale BiebPanel). Op basis van deze inzichten kunnen bibliotheken nog beter aansluiten bij de wensen en behoeften van hun leden. Om binnen de organisatie impact te creëren worden de resultaten ook gepresenteerd in aansprekende infographics.

Door de multi client aanpak wordt klantonderzoek en –inzicht voor alle bibliotheken in Nederland toegankelijk.

“Ruigrok NetPanel denkt altijd met ons mee en is echt betrokken. Samen hebben wij ook nieuwe methodes kunnen testen die extra inzichten gaven aan de bibliotheken.’’ 

Berthy Nijhuis, Adviseur onderzoek, ProBiblio

FacebookTwitterLinkedIn