Case

Nederlandse Brouwers

Pers & PR onderzoek: Het Nationaal Bieronderzoek

Achtergrond onderzoek

Porter Novelli en de Nederlandse Brouwers willen jaarlijks weten hoe Nederlanders bier gebruiken en waarderen. Het belangrijkste doel van het onderzoek is het genereren van pers over bier in Nederland. Welke biertrends zijn er dit jaar en hoe drinkt de Nederlander het liefst bier?

Onze aanpak

Het bieronderzoek voeren wij sinds 2008 uit met behulp van online kwantitatief onderzoek. De vragenlijst bevat een aantal vaste trendvragen om de resultaten te kunnen vergelijken met voorgaande jaren en trends door de jaren heen te signaleren. Verder nemen we elk jaar een aantal nieuwe vragen op die inspelen op de actualiteit rondom bier. Inzichten uit het onderzoek bieden input voor persberichten om media-aandacht te genereren.

Resultaten en impact

De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek 2015 laten zien dat het bierlandschap in beweging is. Er zit een opmars in de voorkeur voor alcoholvrij en speciaalbier en ook biermixen zoals Radler winnen aan populariteit. Ook de pers kreeg lucht van deze veranderingen in het bierdrinkgedrag van de Nederlander. Naar aanleiding van het persbericht is er uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp door onder andere nieuwszenders, websites, radiostations en natuurlijk op social media.

“Ruigrok NetPanel denkt elk jaar goed mee over de thema’s binnen het Nationaal Bieronderzoek, zodat de resultaten als mooie haakjes dienen richting de media.” 

Floor van Aerde, Adviseur Communicatie en PR, Nederlandse Brouwers

FacebookTwitterLinkedIn