Case

Behoefte onderzoek
Ruigrok NetPanel case: Nederlands Philharmonisch Orkest

Nederlands Philharmonisch Orkest

Hoe ziet het ideale klassieke concert eruit voor de huidige én de potentiële doelgroep?

Hoe ziet het ideale klassieke concert eruit?

Achtergrond onderzoek

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest (NedPhO|NKO) is een van Nederlands toporkesten. NedPhO|NKO vindt dat iedereen van klassieke muziek moet kunnen genieten. Ze streven naar de mooiste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met de inzichten uit dit onderzoek wil NedPhO|NKO haar programma beter laten aansluiten bij de wensen en behoeftes van haar huidige én potentiële bezoekers.

Onze aanpak

We hebben gebruik gemaakt van online kwantitatief onderzoek om de onderzoeksvraag ‘Hoe ziet het ideale klassieke concert eruit voor de huidige én de potentiële doelgroep?’ te beantwoorden. De vragenlijst is uitgezet onder het klantenbestand van NedPhO|NKO om inzicht te krijgen in de huidige doelgroep. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van ons eigen panel, NetPanel. Door een representatieve steekproef voor de Nederlandse bevolking uit ons panel te selecteren, kunnen we ook uitspraken doen over de potentiële doelgroep van NedPhO|NKO.

Resultaat en impact

Het onderzoek heeft NedPhO|NKO inzicht gegeven in de voorkeuren van haar huidige en potentiële doelgroep. Daarnaast zijn  er ook verschillen in behoeftes tussen leeftijdsgroepen en frequente en eenmalige bezoekers naar voren gekomen. Met behulp van deze inzichten kan NedPhO|NKO een programma aanbieden waarvan al haar verschillende bezoekers kunnen genieten.

“Een klassiek concert bestaat uit vele aspecten, denk aan het programma, het orkest en de locatie. Maar wat zijn de belangrijkste factoren waarop bezoekers een aankoop doen? De resultaten uit dit onderzoek helpen om onze communicatie aan te scherpen en nieuwe prijsmodellen te introduceren. Er kon in korte tijd geschakeld worden en bovendien was de samenwerking erg plezierig.”

Harm-Jan Keizer, hoofd marketing, verkoop en partnerships, Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest

FacebookTwitterLinkedIn