Case

Nationaal Actieplan Groenten en Fruit

Campagneonderzoek voor het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit

Achtergrond onderzoek

De meerderheid van de Nederlandse consumenten eet niet voldoende groente en fruit. Om hier verandering in te brengen heeft een aantal partijen vorig jaar de handen ineengeslagen in het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Het NAGF inspireert en verleidt de consumenten tot het eten van meer groente en fruit. Ze heeft hiervoor twee campagneconcepten laten ontwikkelen en wilde bij de Nederlandse consument onderzoeken welke van de twee de meeste communicatiekracht heeft.

Onze aanpak

Het campagneonderzoek is gehouden onder Nederlanders die aangeven niet voldoende groente en/of fruit te eten, maar dit wel vaker willen doen. Zij kregen een online vragenlijst voorgelegd met daarin twee campagneconcepten gepresenteerd, bestaande uit een video en drie social media uitingen. Deze methode gaf ons de mogelijkheid om cijfermatige inzichten te verzamelen over de beoordeling van de communicatiekracht van beide concepten. Daarnaast vragen we in de online vragenlijst ook naar het ‘waarom’ om meer toelichting en diepgang te krijgen: “Wat spreekt je aan in de campagne?” en ‘Waarom heeft die campagne jouw voorkeur?”.

Resultaten en impact

Uit de inzichten bleek dat de Nederlandse consument zich het meest aangetrokken voelt tot de campagne die meer kleur in het eten promoot. Deze campagne enthousiasmeert om meer groente en fruit te eten en te variëren in het eten. Ook de recepten die in de campagne wordt getoond vindt de consument prettig. Het brengt hen op nieuwe ideeën. Nieuwsgierig geworden? Bekijk de website van NAGF.

 

FacebookTwitterLinkedIn