Case

Museumnacht Amsterdam

Customer journey Museumnacht Amsterdam

Achtergrond onderzoek

Museumnacht Amsterdam wilde inzicht in de customer journey van de Museumnacht bezoekers. Hoe beleven zij Museumnacht Amsterdam voor, tijdens en na hun bezoek? Welke contactmomenten (touchpoints zoals de website, social media, posters, vrienden, musea) met het event zijn belangrijk?

Onze aanpak

De customer journey is in kaart gebracht met mobile self ethnography en telefonische interviews.

Bij mobile self ethnography worden eigen ervaringen en gevoelens via een mobiele app gedeeld. Museumnachtbezoekers deden dit met tekst, foto’s en video’s. Informatie werd in het moment verzameld zonder tussenkomst van een onderzoeker. Voor verdere verdieping zijn deze gegevens aangevuld met inzichten uit telefonische interviews.

Resultaten en impact

Museumnacht Amsterdam heeft concrete handvatten om programmering, marketing en communicatie aan te scherpen. Zo blijkt dat veel bezoekers voor het avondje uit met elkaar eten. Museumnacht kan hier samen met restaurants op inspelen door het aanbieden van een speciaal Museumnachtmenu.

“De resultaten waren verfrissend en leverden relevante inzichten over de gedachten van onze bezoekers op. Niet alleen tijdens de Museumnacht, maar nu ook daadwerkelijk in de aanloop ernaartoe. Wij gaan zeker aan de slag met deze input om niet alleen het evenement, maar ook de totaalervaring van te voren te verbeteren.”

Eric Seleky, Projectmanager N8, Museumnacht Amsterdam

FacebookTwitterLinkedIn