Case

Beeld en Geluid

Achtergrond onderzoek

Beeld en Geluid is hét instituut voor mediacultuur dat actuele ontwikkelingen rondom mens, media en maatschappij duidt vanuit een mediahistorisch perspectief. Het instituut klopte bij ons aan, omdat zij hun website hebben vernieuwd. Het doel van de vernieuwing is om Beeld en Geluid als één instituut naar buiten te laten treden. Naast een museum met een grote mediacollectie is Beeld en Geluid namelijk ook een kennisinstituut en onderwijspartner. Beeld en Geluid was benieuwd in hoeverre zij hierin slagen volgens de eindgebruiker en hoe de uitstraling en gebruiksvriendelijkheid van de website wordt gewaardeerd.

Onze aanpak

In een marathonsessie van tien user experience interviews van ieder 60 minuten, lieten we particulieren, docenten en erfgoedprofessionals verschillende opdrachten uitvoeren op de nieuwe website. We vroegen hen bijvoorbeeld op zoek te gaan naar de openingstijden, informatie over een kennisonderwerp of een item uit de mediacollectie. Deze aanpak gaf ons inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van de website. Doordat deelnemers de hele website doorliepen, ontdekten we waardevolle inzichten over de waardering, de content en de lay-out van de pagina’s. Daarnaast ontdekten we aanknopingspunten om de Beeld en Geluid meer als één instituut neer te zetten.

Tijdens de interviews maakten we gebruik van eye-tracking. Deze techniek hielp ons bij het zien van welke delen van de website meer of minder aandacht krijgen, hoe de gebruikers zoeken en op welke plekken zij informatie verwachten te vinden.

Resultaten en impact

Uit het onderzoek kwamen concrete verbeterpunten die dienen ter input voor verdere doorontwikkeling van de website. Er zijn direct punten doorgevoerd wat men name de gebruiksvriendelijkheid naar een hoger niveau tilt. Benieuwd naar het eindresultaat? Neem dan een kijkje op beeldengeluid.nl.

FacebookTwitterLinkedIn