Case

Opinieonderzoek voor de ANWB

Achtergrond onderzoek

De ANWB wilde weten wat de mening was van de Nederlanders, en ANWB-leden in het bijzonder, over mogelijke autobelastingplannen voor de nieuwe Autobrief 2017-2020 van staatssecretaris Wiebes. Ruim 2.100 Nederlanders hebben hun mening geven over de voorstellen.

Onze aanpak

Om de opinies over de autobelastingen in kaart te brengen hebben we een grootschalig representatief online kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Omdat niemand het leuk vindt om belastingen te betalen, levert een eenvoudige ‘ja of nee’ vraag te weinig inzichten op. We hebben daarom argumenten gepeild: Waar baseren de Nederlanders hun mening over de autobelastingen op en welke argumenten vindt men het belangrijkst?

Goed geïnformeerd je mening kunnen geven is een belangrijk uitgangspunt voor opinieonderzoek. Ieder onderwerp is daarom eerst kort en krachtig geïntroduceerd, waarna men de vragen kon invullen.

Resultaten en impact

Eerlijkheid en rechtvaardigheid zijn belangrijke uitgangspunten voor de Nederlanders bij hervormingen van de autobelastingen. Dat geldt ook als men zou betalen naar gebruik en niet meer voor het bezit van een auto.

Met de inzichten uit het onderzoek heeft de ANWB optimaal de belangen van haar leden en alle Nederlandse automobilisten richting de politiek kunnen behartigen

“Ruigrok NetPanel kent onze organisatie en de onderwerpen die voor onze leden belangrijk zijn goed. Ze adviseren scherp over opzet en vraagstelling, werken en communiceren snel en voegen meerwaarde toe door samen de onderzoeksresultaten te duiden.”
Jonathan Weegink, Senior adviseur public affairs, ANWB Ledenbelang

FacebookTwitterLinkedIn